Shopping Cart

You have 0 items

Tips voor als je gaat wielrennen

Posted by Matrabike on May 15, 2015  /   Posted in Damesfietsen Blog

Tips voor als je gaat wielrennen

Steeds meer vrouwen kiezen voor een racefiets of mountainbike. Maar waarom is het zo leuk? Nynke de Jong, hoofdredacteur van wielermagazine Pedala en co-auteur van het boek Vrouw en Fiets legt uit wat je beter wel en wat je beter niet kunt doen tijdens het wielrennen.

Niet: een onderbroek dragen onder je fietsbroek

Het lijkt misschien een beetje onhygiënisch, maar de randen van jouw onderbroek zorgen alleen maar voor wrijving en dus voor pijnlijke plekken.

Wel: draag een helm!

Je gaat veel sneller dan je denkt, en een flinke smak is zo gemaakt. Oké, je haar gaat er niet echt goed van zitten, maar zijn jouw veiligheid en gezondheid niet veel belangrijker?

Niet : te koud kleden

Draag laagjes. Door verschillende laagjes kleding over elkaar te dragen, kun je makkelijk iets uit- of aantrekken. De laagjes houden de warmte goed vast.

Wel: investeer in een goede fietsbroek

Je onderkant krijgt heel wat te verduren op zo’n smal zadel. Een broek met een goede zeem is dus heel belangrijk. Als je snel last hebt van een pijnlijke onderkant, smeer die dan voor het fietsen in met vaseline of een andere crème. En belangrijk: was de broek na een fietstocht altijd weer goed, zodat alle bacteriën die zich daarin tijdens het fietsen verzamelen geen kans krijgen om pijnlijke plekken te veroorzaken. Een desinfecterende crème na het douchen kan ook helpen om erger te voorkomen.

Niet: alleen met uzelf bezig zijn

Geef altijd goed aan wat je gaat doen. Als je in een groepje fietst, geef je keurig alle paaltjes en wegversmallingen aan. Fietsen is een sociale bezigheid, en je wilt niet dat er iemand op z’n gezicht gaat omdat jij niet oplet.

Wel: eet elk uur iets

Een stuk ontbijtkoek of een mueslireep is prima onderweg. Want wat je absoluut niet wilt, is een hongerklop: benen van stroop en nergens meer de kracht voor. Zorg dus goed voor jezelf!

Niet: zonder bidon vertrekken

Drink voldoende! In het begin moet je misschien even oefenen met al fietsend uit de bidon drinken, maar dat went snel genoeg, en het is echt heel belangrijk. Je verliest veel vocht, en als je dat niet aanvult gaat je energiepeil omlaag en kun je kramp krijgen. Per uur moet je toch echt een bidon leegdrinken. Voor de korte trainingsritten is water oké, ga je echt ver en zwaar fietsen, dan kun je Isotone sportdrank in de bidons doen. Fiets ze!

Comments are closed.